Tekst version
Aktier, obligationer, optioner; alle børsnoterede finansielle instrumenter har en pris. Men hvilke faktorer bestemmer kursen på en aktie, såsom Volkswagen eller Apple? Og hvad er det, der får denne kurs til at stige eller falde?
For at en virksomhed kan vokse og ekspandere, har den brug for en måde at finansiere sine aktiviteter på. En måde hvormed et selskab kan rejse penge, er at udstede aktier til offentligheden ved at notere aktierne på en børs. Dette vil give offentligheden mulighed for at investere penge til gengæld for et mindre ejerskab. Denne proces kaldes også børsintroduktion eller IPO. Det sker typisk i samarbejde med en eller flere investeringsbanker, der fungerer som en garantistiller. Disse banker overvåger processen, mens de foretager en indledende vurdering af virksomheden, inden aktierne udstedes offentligt. Banken frigiver et indledende estimeret kursinterval for aktieværdien, som investorer kan bruge som indikator, når de registrerer sig for at købe disse aktier. Når investorer kommer ind, bestemmes aktiekursen på aktien, og de første aktier sælges til offentligheden.
Når aktien er noteret på en børs, bestemmes kursen derefter af udbud og efterspørgsel på markedet. Denne er baseret på offentlig opfattelse og forventning, nyheder og virksomhedens præstationer. Hvis der eksempelvis opstår en skandale, kan investorerne miste tilliden, og aktiekursen vil næsten helt sikkert falde. Nyheder kan også spille en rolle for visse medicinalvarervirksomheder. Hvis et nyt lægemiddel bliver godkendt, er det sandsynligt, at aktiekursen i det producerende selskab vil stige. Afvises det i stedet, kan aktiekursen forventes at falde.
Der kan også være indflydelse på sektorplan. Hvis en politisk repræsentant annoncerer planlagt udvidelse i infrastrukturen, er det sandsynligt, at virksomheder i byggesektoren vil drage nytte af det. Endelig vil geopolitiske og makroøkonomiske faktorer også påvirke kursen på en aktie. I perioder med økonomisk vækst eller tilbagegang forventes det, at aktiekurserne reagerer i overensstemmelse hermed.
Prisen på en aktie alene er ikke en indikator for, hvordan virksomheden vurderes. Det skyldes, at den samlede markedsværdi afhænger af antallet af udstedte aktier. Ser man på en aktie prissat til 100 euro med 100.000 udstedte aktier, udgør den samlede markedsværdi 10 millioner. I et andet eksempel med en pris pr. aktie på kun 5 euro, men med 30 millioner udstedte aktier, er den samlede markedsværdi 150 millioner.
Prisen pr. aktie kaldes også aktiekursen. Dette er den sidste kurs, som en aktie er handlet til, og der er derfor ingen garanti for, at du kan handle den igen for det samme beløb. Købs- og salgskurserne er mere relevante ved placering af en ordre på det tidspunkt. Den højeste pris en køber er villig til at betale for en aktie, hedder købskursen. Den laveste pris en sælger er villig til at modtage for en aktie, hedder salgskursen. Der er ofte en spredning mellem disse to priser. For aktier, hvor de perspektiviske købere og sælgere har lignende forventninger til virksomheden, kan denne difference mellem køberkurs og sælgerkurs være meget lille. For andre aktier kan denne forskel være betydelig. Et eksempel kan være dem, der ikke handles så ofte eller dem, hvor købere og sælgere har meget forskellige meninger om deres værdi.
Den næste lektion dækker, hvordan en aktie kan værdiansættes, og hvilke overvejelser der kommer i spil, når du handler.
Bemærk:
Investering indebærer risici. Du kan miste (en del af) dine investerede midler. Vi anbefaler, at du kun investerer i finansielle produkter, der passer til din viden og erfaring. Dette er ikke investeringsrådgivning.
Vi ønsker at give folk mulighed for at blive de bedste investorer, de kan blive. Ved at tilbyde et univers af muligheder og valg på vores brugervenlige platform fjerner vi barrierer for at gøre investering tilgængelig for alle: Begyndere eller eksperter. Du får adgang til en bred vifte af produkter på mere end 50 globale børser, så du har friheden til at investere, som du vil. I vores verden får du også meget for pengene. Vi tilbyder vi utroligt lave gebyrer uden at gå på kompromis med kvaliteten, sikkerheden og rækkevidden af vores investeringstjenester. Prioritering af dine behov har hjulpet os med at blive den førende europæiske online-mægler. Vores 2,5+ millioner kunder og 90+ internationale priser er et bevis på vores succes.